U bent hier: >> Jaarverslag 2019 online

Jaarverslag 2019 online

Ditmaal een online versie van de nieuwste editie van Oekraïne Zending! Normaal zou die in het postvak van uw gemeente te vinden zijn, maar vanwege de coronacrisis heeft Verre Naasten afgezien van drukken en verspreiden van deze editie.

Structuur en bestuur in eigen land en Oekraïne

Deze editie Oekraïne Zending is het regionale voorjaarsnummer met een terugblik op het voorgaande jaar. In dit jaarverslag zullen we u weer bijpraten waar we mee bezig zijn geweest. Het leek ons goed om u ook inzicht te geven in welke interne en externe verbindingen er zijn in de zending tussen Nederland en Oekraïne. Hoe ziet nu precies de structuur van de Oekraïne Zendingsorganisatie er uit? Voorzitter Wouter Pansier vertelt hoe en met wie de stichting samenwerkt. Benieuwd wie de voorgangers in de Oekraïense kerken zijn? Hun foto’s staan op pagina 5.

2019: een actief jaar

Het jaar 2019 is een heel actief jaar geweest. Secretaris Marianne Heidema blikt aan de hand van enkele hoogtepunten en foto’s terug op 2019.

[tekst gaat verder onder de foto]

Nieuw beleid

De uitgezonden familie Harryvan en Van Alten zijn weer naar hun eigen vaderland teruggekeerd. De gereformeerde kerken in Oekraïne hebben een mate van zelfstandigheid verworven. Zonder missionair team valt er een schakel tussen Oekraïne en Nederland weg. Er wordt nu gewerkt aan nieuw beleid waarin nauwere verbindingen en contacten tussen de kerken in Oekraïne en kerken in Gelderland en Flevoland centraal staan. Contacten zijn er al en kunnen worden verdiept. In de Oekraïneweek, die tweejaarlijks gehouden wordt, komen gasten uit Oekraïne over om kennis te maken met de Nederlandse kerken en de Hollandse gewoonten. De contacten zijn hartelijk en wederzijds. Ook door de reizen, georganiseerd onder de vlag van reisorganisatie YouSee, hebben menig jongere en volwassene al kennis gemaakt met de broers en zussen in Oekraïne.

Partnerrelaties

In de uitwerking van dat nieuwe beleid heeft het bestuur Oekraïne Zending in het voorjaar van 2020 bijeenkomsten gepland om zendingscommissies en kerkenraden in de regiokerken van Gelderland en Flevoland warm te krijgen voor een partnerrelatie met een gemeente in Oekraïne. Binnen zo’n partnerschap kan tussen kerken gebouwd worden aan een duurzame relatie. Helaas door de corona maatregelen zijn de meeste bijeenkomsten met dit thema gecanceld. We willen dit in het najaar weer gaan oppakken. Wilt u weten wat zo’n partnerschap inhoudt en welke accenten het zendingswerk in dat nieuwe beleid krijgt, lees dan het artikel van ds. Jelle Drijfhout, voorzitter van de afdeling Visie & Strategie.

Financiele verantwoording

Kerken en kerkleden dragen financieel bij in het zendingswerk via een quotum. Penningmeester Geert Venhuizen laat in een financieel overzicht zien waar uw euro’s aan besteed zijn. Dank voor uw steun in het afgelopen jaar!

Getuigenis

Op de achterkant van het magazine de rubriek ‘Ik Geloof’ waarin Gabriëlla Bobal uit de kerk te Swaljawa vertelt hoe zij tot geloof is gekomen en haar leven niet meer zonder God kan voorstellen. Misschien herkent u Gabriëlla nog en hebt u haar vorig jaar ontmoet. Zij en haar man waren gasten in de Oekraineweek van 2019. Een spontane vrouw die, na dit verblijf, een echte fan van Nederland is geworden!

Online

Vanwege de coronamaatregelen dus nu een digitaal magazine. Klik op de link om het jaarverslag van Oekraïne Zending door te lezen: https://www.flipgorilla.com/p/26183111565911800/show